Twoja droga

do pięknego uśmiechu

Blog Stomatologiczny

Dieta dla zdrowych i mocnych zębów

2016-01-03 KAROL SKUTELA

Myśląc o dbałości o zdrowie, często zapominamy o tym, że o jego stanie świadczy też kondycja naszego uzębienia. Choroby zębów i dziąseł są bowiem przyczyną przewlekłych stanów zapalnych w całym organizmie, a także obniżenia odporności i pojawiania się innych infekcji. Warto więc dbać o zęby nie tylko poprzez ich regularne szczotkowanie, ale także poprzez stosowanie odpowiedniej diety. Wyjaśnijmy więc, na czym ona polega.

Nie dla cukru

Najważniejszą kwestią w doborze diety zdrowej dla zębów jest unikanie produktów odpowiedzialnych za szybki rozwój próchnicy. Próchnica rozwija się bowiem bardzo szybko i w krótkim czasie może doprowadzić do powstania bardzo głębokich ubytków wymagających leczenia kanałowego. Jedzenie powinno być więc pozbawione cukrów prostych, które stanowią doskonałą pożywkę dla bakterii próchniczych. Cukry te są obecne przede wszystkim w czekoladzie, cukierkach czy batonikach, jednak często zapominamy, że są one dodawane również do innych spożywanych przez nas produktów.

Kostki cukru Zdrowe zęby nie lubią cukrów

Ogromne ilości cukrów prostych znajdują się we wszelkich jogurtach owocowych, maślankach smakowych czy też w serkach homogenizowanych dla dzieci. Często jemy je, myśląc, że dzięki nim dostarczamy do organizmu dużych ilości wapnia. Niestety, ilość obecnego w nich wapnia jest taka sama jak w jogurtach, maślankach czy serkach homogenizowanych naturalnych, a ilość cukru, który dodaje się do nich, by poprawić ich smak, odpowiada niejednokrotnie łyżce stołowej na małe opakowanie. Z tego powodu warto przyzwyczaić się do smaku prawdziwych, niesłodzonych produktów nabiałowych.

Jedynym rodzajem cukrów, który nie szkodzi zębom, są cukry obecne w owocach. Jeżeli więc mamy ochotę na słodką przekąskę, wybierzmy jabłko, pomarańczę lub banana zamiast ciasteczka czy cukierka. Ponadto przygotowując ciasta, nie słodźmy ich białym cukrem, ale wykorzystajmy do pieczenia ksylitol, stewię lub inny naturalny słodzik nieszkodzący zębom.

Ser Twoim przyjacielem

Zdrowie zębów w dużej mierze zależy od ilości spożywanego wapnia. Ten cenny pierwiastek stanowi bowiem główny budulec zębów i gdy jest go za mało, stają się one słabe i podatne na uszkodzenia szkliwa. Największe ilości wapnia znajdziemy w żółtym serze, który każdego dnia powinny jeść przede wszystkim dzieci w okresie szybkiego wzrostu, kiedy rosnące kości zabierają wapń zmagazynowany w zębach. Żółty ser jest jednak bardzo kaloryczny, przez co każdego dnia można zjeść jedynie jego cienkie cztery plasterki. Ilość dostarczanego do organizmu wapnia należy więc uzupełniać poprzez picie mleka, jedzenie twarogu (jeżeli jest on dla nas zbyt kwaśny, możemy spożywać go wraz z dżemem słodzonym fruktozą), jogurtów naturalnych czy poprzez picie maślanki. Wapń jest również obecny w wielu warzywach, dlatego warto spożywać je co najmniej trzy razy dziennie.

Pij to, co zdrowe

Woda mineralna Sięgaj po wodę mineralną

Bardzo szkodliwe dla zębów są też słodzone, gazowane napoje. Zawarte w nich kwasy oraz duże ilości cukru bardzo mocno osłabiają szkliwo, sprawiając, że zęby psują się o wiele szybciej niż u osób, które w ogóle nie piją tego rodzaju napojów. Osoby, które nie są przekonane do rezygnacji z ich ulubionej coca-coli czy innego podobnego napoju, powinny zapoznać się z licznymi eksperymentami, w których udowadniano, że ząb poddany działaniu słynnych gazowanych napojów ulega całkowitemu rozpuszczeniu. Być może ponura wizja utraty całego uzębienia przekona je do zmiany swoich nawyków.

Warto też zaznaczyć, że równie szkodliwe dla zębów są soki owocowe w kartonach. Mimo że producenci często podkreślają, że ich soki są pełne witamin i minerałów, nie jest to prawdą, gdyż dodaje się do nich duże ilości cukru. Jeżeli chcemy pić soki, powinniśmy wyciskać je samodzielnie lub sięgać po soki jednodniowe. Najlepszym i najbezpieczniejszym wyborem będzie jednak zawsze woda mineralna lub źródlana, niesłodzona herbata lub parzone zioła.

Witamina D

Często zapominamy, że zdrowie zębów zależy również od odpowiedniej podaży witaminy D. Zwykle mówi się o jej wpływie na rozwój kości i mózgu, nie podkreślając, że odpowiada ona za przyswajanie wapnia, który jest głównym budulcem zębów. Jej niedobory sprawiają więc, że zęby stają się znacznie słabsze. Witaminę D znajdziemy głównie w tłuszczach, gdyż jest ona przyswajana wraz z nimi. Z tego powodu nawet osoby będące na restrykcyjnej diecie odchudzającej powinny każdego dnia spożywać małe ilości zdrowych tłuszczy, np. oliwy z oliwek, oleju rzepakowego, tłuszczy zawartych w rybach morskich czy w awokado.

Zdrowie nie tylko dla zębów

Warto podkreślić, że dieta, która ma doskonały wpływ na zęby, pozytywnie wpływa również na resztę organizmu. Jest ona bowiem oparta na zasadach racjonalnego odżywiania, co gwarantuje, że nie doprowadzi ona do nadwagi oraz do pojawienia się chorób metabolicznych. Ponadto wspomoże ona funkcjonowanie innych organów i sprawi, że będziemy czuć się mniej ospali i pełni energii, której brakuje nam, gdy spożywamy duże ilości cukrów prostych. Dbałość o zdrowie zębów i jamy ustnej z pewnością wyjdzie nam na zdrowie w każdym aspekcie.



Polecane artykuły

Komentarze

Odpowiedzi

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!